vineri, 25 aprilie 2014

Activitate / joc Montessori :"De unde provin lucrurile"

Pentru a putea realiza activitatea este nevoie in primul rand de cateva imagini de nomenclatura ,in serii de cate 3 ,cu legatura logica intre ele (exemplu :o imagine cu un cais, o alta imagine cu caisele culese din cais si o a treia imagine cu dulceata de caise) .Le puteti cauta pe internet (daca aveti nevoie de un anumit subiect) sau le puteti folosi pe cele pe care le folosim si noi . 

Le puteti imprima si apoi plastifica aici  sau direct de pe site-ul Montessori for everyone.

Pentru ca autocontrolul sa fie posibil (in pedagogia Montessori este foarte important ca cel mic sa poata observa singur ca a gresit cu ceva si sa corecteze) ,desenez pe spatele imaginilor semne,linii de diferite culori sau forme geometrice indentice pentru cele 3 imagini care trebuie asociate (cate o linie rosie de exemplu pe spatele imaginilor :vaca,lapte,branza ,cate o linie albastra pentru grau,faina si paine si asa mai departe)

Inainte de a incepe,ma asigur ca cel mic cunoaste toate elementele prezentate in imagini.Daca nu este cazul,inainte  de activitatea aceasta organizez o alta activitate de observare /explicare a fiecarei imagini .(e normal,e dificil sa inteleaga ca lâna provine de la oaie daca nu stie ce este o oaie) Explic  fiecare legatura care exista intre imagini ,dau cat mai multe informatii copilului despre cele prezentate si raspund,daca este cazul,la toate intrebarile pe care copilul le va pune.Folosesc termeni simpli ,pe intelesul lui .

Activitatea /joc propriu zisa este simpla :

Demonstratie : Asociez intai eu  imaginile prezentate, in mod corect .Nu vorbesc,nu mai explic,doar arat ce trebuie facut si atat.Daca vreau sa complic lucrurile (in cazul in care stiu ca prichindelul se descurca deja bine cu asocierile de imagini) ,fac demonstratia doar cu 3 dintre imagini,pe celelalte il las sa le descopere/asocieze singur.
Dupa ce am terminat,pun totul in pozitia initiala (amestec iar imaginile si le pun inapoi in cosuletul de prezentare sau direct pe masa/covor ) 

E randul lui acum ! Il las sa se concentreze si sa lucreze singur ,nu intervin in nici un fel .Dupa ce a terminat,ii spun cum sa verifice daca totul e corect . Discutam despre imagini ,daca e nevoie si mai ales daca pune intrebari sau simte nevoia sa povesteasca mai multe . 

Sfarsitul activitatii :asezam imaginile la locul lor (intr-o cutie,cosulet,sertar la indemana copilului) si ii spunem prichindelului ca se poate juca de cate ori isi doreste cu jocul de astazi .

Consolidare:cautam obiecte reale corespunzatoare imaginilor,incercam sa gasim si alte serii de obiecte .Asociez gresit lucrurile si cer sa ma ajute sa corectez ,introduc o imagine "capcana" ,care nu are nimic de a face cu seriile de imagini prezentate si ii cer sa o gaseasca si asa mai departe .
Prichindeii au fost foarte uimiti de partea legata de hainele din lana si cele din bumbac asa ca am discutat foarte mult despre asta si am organizat chiar o a doua activitate de sortare a hainelor din bumbac si din lana .
Distractie placuta si voua!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu