vineri, 18 aprilie 2014

Despre organizarea activitatilor noastre

Azi voi scrie despre modul in care organizam noi,adica eu,Piciunel si Piciunici, fiecare activitate. 
 Trebuie sa precizez faptul ca inca de la inceput am facut diferenta intre jocurile obisnuite si activitati,cele din urma fiind jocuri ceva mai speciale,un fel de jocuri "magice" ,cum ne place noua sa le numim.De ce magice ?Pentru ca de fiecare data ne jucam cu altfel de materiale,totul e distractiv,diferit de joaca obisnuita iar la sfarsit suntem un pic mai bogati,invatam ceva nou.Le-am numit "activitati" pentru ca trebuia sa le gasim un nume insa ele sunt foaaaarte departe de activitatile traditionale din scoli sau gradinite(e normal,Piciunel si Piciunici au doar 2 ani si facem activitati de cand au inceput sa stea bine in fundulet) 
Pentru inceput am cumparat doua covorase special pentru asta ,simple si usor de impachetat.Sunt la indemana copiilor ,le pot lua singuri cand incepem si aranja la locul lor la sfarsit.(cand au fost suficient de mari,am organizat un joc/activitate speciala pentru a-i invata sa le ruleze/plieze si sa le puna la locul lor singuri) 
Majoritatea activitatilor au loc pe aceste covorase,cu exceptia celor care necesita un plan de lucru drept,cum ar fi activitatile de pictura,desen,lipire si asa mai departe .Acestea au loc la masa in general (si din motive practice,recunosc,prefer sa curat masa dupa ce pictam decat sa curat covorul)
De ce pe covorase si nu direct pe covor ?In primul rand pentru ca sunt mamica de gemeni,deci era nevoie sa le delimitez fiecaruia spatiul de lucru .
In al doilea rand pentru ca trebuia sa gasesc ceva care sa fie un fel de emblema a activitatilor,ceva caracteristic ,ceva care sa ajute prichindeii sa diferentieze momentele de joaca impreuna cu mami de momentele de joaca "altfel".Covorasele sunt punctul de plecare al activitatilor .
Si in al treilea rand pentru ca ,delimitand spatiul de lucru si explicand de mai multe ori,copiii au inteles foarte repede cum stau lucrurile cu utilizarea materialelor puse la dispozitie si nu mai e nevoie sa caut jetoane,cartonase,cuburi ,seminte de susan sau altele pe sub masa,canapea sau prin alte colturi ale incaperii . 

Cel mai important lucru este momentul in care facem activitatile .Daca momentul este ales gresit,activitatea va esua,copiii nu vor avea rabdare si rezultatele vor fi altele decat cele dorite initial .Momentul si locul trebuie sa fie calme,copiii odihniti,bine dispusi,eu disponibila .Ma asigur ca nu vom fi deranjati si ca au mancat,ca nu le este sete,frig,cald ,ca au mers la wc inainte (pentru cei mai mici,scutec curat ) 

Apoi urmeaza partea a doua,le spun copiilor ca o sa facem o activitate. Acum,dupa mai bine de un an de activitati de tot felul,cuvantul "activitate" are un efect pe care eu il ador:ochisorii incep sa le sclipeasca de bucurie si alearga fericiti sa pregateasca fie covorasele fie cele necesare la masa .E insa de preferat sa fie intrebat copilul daca isi doreste sa participe la o activitate noua sau nu.Daca accepta,continuam,daca refuza,nu insistam ci ii spunem ca nu e nici o problema,vom face activitatea mai tarziu,cand el isi va dori asta.

 Partea a treia :explic copiilor ca voi lucra prima,ca trebuie sa fie foarte atenti la ceea ce voi face si ca dupa aceea o sa fie randul lor si vor putea sa lucreze singuri . Cand e vorba despre un joc,le spun ca voi incepe eu,pentru a le explica regulile jocului,dupa care vor putea sa se joace impreuna cu mine,intre ei sau individual ,in functie de jocul propus .


Partea a patra : demontratia ! Prezint activitatea cu un minim de cuvinte,cu gesturi lente,cu pauze scurte dupa fiecare etapa astfel incat copiii sa poata vedea clar ce este de facut .Gesturile noastre de adulti sunt foarte des mult prea rapide pentru copii,asa ca avansam cu incetinitorul . 
Dupa ce am terminat,pun totul in pozitia initiala si gataaa,fericireeee!!! E randul lor ! 

Nu intervin decat in cazul in care observ ca sunt cu adevarat in dificultate, cand nu reusesc sa rezolve problema singuri  si cand vad ca acest lucru ii perturba foarte tare .De multe ori,in astfel de situatii,ei imi cer singuri ajutorul .O mica indicatie e suficienta pentru a debloca situatia si a ii face sa continue .Nu intrerup ceea ce fac ei (chiar daca gresesc,ii laspe ei sa isi dea seama singuri de greseala si sa corecteze) ,nu ii felicit in nici un fel in timp ce lucreaza .E partea cea mai dificila pentru mine pentru ca de fiecare data cand ii vad seriosi,concentrati,cu mutritele lor mici pline de seriozitate ,muncind cu spor ,tot ce imi doresc este sa ii iau in brate si sa ii pupacesc .Insa ma abtin ,nu trebuie sa ii perturb in nici un fel si risc sa isi piarda concentratia si interesul pentru ceea ce fac ! La varste fragede e foarte usor sa distragem atentia unui copil si destul de dificil sa reusim sa i-o captam .

Ultima etapa ,dupa ce activitatea s-a terminat,le arat copiilor cum sa aranjeze materialele si le spun ca vor putea sa faca din nou aceasta activitate de cate ori isi vor dori .

Las materialele la indemana copiilor (pe etajere diverse) astfel incat ei sa le poata lua din nou cand isi doresc .Toate jucariile si materialele educative au un loc precis in casa si stim cu totii unde putem sa le gasim si unde trebuie sa le asezam dupa aceea.

Nu impun niciodata o activitate copiilor ,cand o activitate nu ii convine inseamna ca aceasta nu se potriveste nevoilor sale de explorare si invatare din acel moment .Pun totul bine ,o voi propune din nou  peste ceva timp 
Cam asta e totul ! Have fun ! :) 

2 comentarii:

  1. Buna ziua! V-am citit cu interes blogul si m-am bucurat sa descopar activitati interesante si multe materiale utile. Va felicit pentru implicarea Dvs. in ceea ce faceti!

    Simt insa ca ar fi mai corect - si fata de cititorii Dvs. - daca ati mentiona sursa materialelor pe care le utilizati, autorul lor, a carui munca e importanta si al carui merit trebuie recunoscut. N-as vrea sa sune a repros exagerat, cred insa ca asta e si uzanta - sa punem link spre site-ul de unde am descarcat la randul nostru materialele, nu la un drive impersonal.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua si va multumesc pentru feed-back.In privinta sursei materialelor publicate ,atunci cand a fost cazul de fisiere preluate de prin alte locuri,am precizat de fiecare data site-ul cu pricina .Sunt doar doua exceptii,este vorba de doua materiale (unul in articolul Fluturi iar celalalt in articolul Imagini de nomenclatura) ,fisiere pe care le am de mult timp in calculator fara sa fi notat provenienta lor,mi-a fost deci imposibil sa mentionez vreun site.Am precizat insa in articolele cu pricina.Materialele fara sursa precizata sunt materiale pe care fie le creez eu ,fie le modific/traduc in romana/adaptez pentru a corespunde nevoilor noastre.Acestea din urma nu mai corespund cu cele originale insa voi incerca sa fac trimitere si la sursele initiale ,nu am intentia sa plagiez pe nimeni :)

      Ștergere