duminică, 15 iunie 2014

Faber &Mazlish ,cateva idei


Citind cartea "Cum sa vorbim copiilor daca vrem sa ne asculte si cum sa-i ascultam pentru ca ei sa ne vorbeasca" de Adele Faber si Elaine Mazlish ,am observat ca la sfarsitul fiecarui capitol sunt cateva pagini cu idei usor de tinut minte si de pus in practica,un fel de rezumat al celor explicate pana atunci.Aceste idei scurte mi-au fost de mare folos mie si sotului pentru a ne schimba modul de a gandi si a ne comporta cu cei mici ,asa ca m-am gandit sa le impartasesc cu voi.

PENTRU A ARATA COPILULUI CA INTELEGI,ACCEPTI SI RESPECTI SENTIMENTELE LUI

1.Asculta ce iti spune,in liniste si cu foarte multa atentie

2.Accepta cand iti vorbeste despre un sentiment, folosind un singur cuvant : "Inteleg" ,"Hmmmm" ,"Aha"

3 .Ajuta-l sa numeasca sentimentul respectiv : "Cred ca ti-a fost teama" ,"Presupun ca a fost foarte umilitor pentru tine" Foloseste cuvintele potrivite pentru fiecare sentiment in parte chiar daca cel mic nu le cunoaste,cum altfel le va putea invata ? (frustrant,umilitor,enervant,excitant si asa mai departe)

4.Foloseste-te de lumea imaginara pentru a putea sa ii oferi ceea ce nu poate avea in lumea reala : "Mi-ar placea sa am o putere magica si sa transform imediat banana asta verde intr-o banana coapta "

SUNTEM DATORI SA ACCEPTAM ORICE SENTIMENT .SUNTEM DATORI SA LIMITAM UNELE  GESTURI : "Da,vad cat esti de furios din cauza fratelui tau .Spune-i asta cu ajutorul cuvintelor,nu cu pumnii " E normal sa avem sentimente de suparare,enervare,furie ,nu e corect sa le exprimam prin violenta.

PENTRU A INDEMNA COPILUL SA COOPEREZE :

Situatie (exemplu): dupa ce iese din baie,copilul isi lasa mereu prosopul ud la tine in pat 

1.Descrie ceea ce vezi ,cu cuvinte clare si simple sau descrie problema pe care o observi :
 "E un prosop ud la mine in pat"

2.Da-i informatii despre problema intalnita : "prosopul imi uda patul ,lenjeriile,pernele"

3.Spune ferm ceea ce simti :"Nu-mi place sa dorm intr-un pat ud"

4.Explica ceea ce astepti din partea lui,in mod clar  "Te rog,aseaza prosopul in baie ,nu in pat "

5.Pentru copiii mai mari,care deja au auvut aceste explicatii si stiu care e problema,spune un singur cuvant "Hei,prosopul !"

6.Scrie biletele (astfel nu te vei enerva iar mesajul va fi cu siguranta primit si retinut mai usor) :
"Te rog,aseaza-ma aici,la locul meu,dupa ce m-ai folosit ! 
Iti multumesc.
Semnat:  prosopul tau" Mesaj agatat in baie,langa cuierul pentru prosoape .

PENTRU A INCURAJA AUTONOMIA :

1.Da-i de ales ,cat de des se poate : "Azi vrei sa porti pantalonul maro sau pantalonul negru ?"(ideal ar fi sa pui ambii pantaloni la indemana lui pentru a-l incuraja sa mearga si sa isi aleaga singur hainele)

2.Arata-i copilului ca ii respecti eforturile :" Uneori e foarte dificil sa deschizi capacul borcanului.Poti incerca sa bati usor capacul cu o lingura sau cu palma,te-ar putea ajuta" 

3.Nu-l bombarda cu intrebari de fiecare data cand vine acasa de la scoala sau de la prieteni .Lasa-l sa-ti vorbeasca singur despre problemele/succesele lui  "Ma bucur sa te vad.Mi-a fost dor de tine "

4.Nu te precipita sa raspunzi imediat tuturor intrebarilor pe care ti le pune .Lasa-i ocazia sa gandeasca si sa caute singur un raspuns : " Hmmm,e o intrebare interesanta ! Tu ce parere ai ?" 

5.Incurajeaza copilul sa faca apel la ajutorul celor din exterior cand vine si-ti cere ajutorul .Nu face lucrurile in locul lui "Ai putea sa intrebi vanzatoarea daca au modelul pe care ti-l doresti "

6.Indiferent cat de absurde ti se par visurile si dorintele lui,nu-i spulbera toate sperantele Lasa-l sa creada si sa viseze "Hmm,asadar iti doresti sa iti incerci norocul la acest concurs de muzica ! S-ar putea sa fie o experienta extraordinara " 

IN LOC SA-L PEDEPSESTI:
 Exemplu de situatie: un copil(10 ani)  ia din garaj fierastraul cel nou al tatalui pentru a mesteri o jucarie din lemn .Il uita in gradina ,tatal il cauta timp de cateva saptamani si il regaseste ,dupa multa vreme, ruginit in iarba.

1.Exprima-ti sentimentele clar,fara a ataca personalitatea copilului: "Sunt foarte furios cand vad ca fierastraul meu cel nou mi-a fost lasat sa rugineasca in gradina,in ploaie"

2.Exprima-ti asteptarile : "Imi place ca atunci cand mi se imprumuta lucrurile ,sa fie puse la loc"

3.Arata copilului cum sa procedeze pentru ca sa repare greseala : "Fierastraul are nevoie acum sa fie curatat de rugina" 

4.Da-i intotdeauna de ales : "Poti sa te folosesti de lucrurile mele si sa le pui la loc dupa aceea SAU te folosesti doar de propriile  tale lucruri,nu mai ai privilegiul de a le utiliza pe ale mele .Tu decizi !" 

5.Treci la actiune si respecta ceea ce spui : " Copilul : -De ce ai pus  lacat pe cutia ta cu scule ????" Parintele - Spune-mi tu de ce ."

6.Cautati o solutie impreuna : "Ce putem sa facem pentru ca tu sa te poti folosi de lucrurile mele cand ai nevoie si pentru ca eu sa fiu sigur ca le voi gasi la locul lor , in stare buna ,atunci cand am nevoie ? Hai sa cautam o solutie impreuna!"

DESPRE COMPLIMENTE:

Inlocuieste evaluarile prin descrieri.

Exemplu : Copilul isi face singur  curat in camera .In loc de traditionalul "bravo" (sau ,mai rau,"foarte bine,asa si trebuie") ,iata ce poti spune ca sa il incurajezi sa procedeze asa cat de des se poate :

1.Descrie ceea ce  vezi : "Oh,covorul e curat,vad ca si patul a fost facut,cartile sunt aranjate pe etajera,jucariile in cutii ..."

2.Descrie ceea ce simti : "E o adevarata placere sa intri in camera asta .Imi e drag sa imi petrec timpul intr-o astfel de camera"

3.Rezuma intr-un cuvant : "Ai sortat culorile,pixurile,creioanele,ai aranjat totul in cutii separate Asta numesc eu ORGANIZARE "


Va urma ...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu